
Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

  (Global Research, December 13, 2010)  

"World bankers, by pulling a few simple levers that control the flow of money, can make or
break entire economies. By controlling press releases of economic strategies that shape
national trends, the power elite are able to not only tighten their stranglehold on this nation's
economic structure, but can extend that control world wide. Those possessing such power
would logically want to remain in the background, invisible to the average citizen." (Aldus
Huxley)

  

Wikleaks is upheld as a breakthrough in the battle against media disinformation and the lies of
the US government.

  

Unquestionably, the released documents constitute an important and valuable data bank. The
documents have been used by critical researchers since the outset of the Wikileaks project.
Wikileaks earlier revelations have focussed on US war crimes in Afghanistan (July 2010) as well
as issues pertaining to civil liberties and the "militarization of the Homeland" (see Tom
Burghardt, Militarizing the "Homeland" in Response to the Economic and Political Crisis ,
Global Research, October 11, 2008)

  

In October 2010, WikiLeaks was reported to have released some 400,000 classified Iraq war
documents, covering events from 2004 to 2009 (Tom Burghardt, The WikiLeaks Release: U.S.
Complicity and Cover-Up of Iraq Torture Exposed
, Global Research, October 24, 2010). These revelations contained in the Wikileaks Iraq War
Logs provide "further evidence of the Pentagon's role in the systematic torture of Iraqi citizens
by the U.S.-installed post-Saddam regime." (Ibid)

  

Progressive organizations have praised the Wikileaks endeavor. Our own website Global
Research
has provided extensive coverage of the Wikileaks project.

  

The leaks are heralded as an immeasurable victory against corporate media censorship.

  

 1 / 16

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=10534
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=21604
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=21604
../../Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca
../../Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

But there is more than meets the eye.

  

Even prior to the launching of the project, the mainstream media had contacted Wikileaks.

  

There are also reports from published email exchanges that Wikileaks had entered into
negotiations with several corporate foundations for funding. ( Wikileaks Leak  email exchanges,
January 2007).

  

The linchpin of WikiLeaks's financial network is Germany's Wau Holland Foundation. ... "We're
registered as a library in Australia, we're registered as a foundation in France, we're registered
as a newspaper in Sweden," Mr. Assange said. WikiLeaks has two tax-exempt charitable
organizations in the U.S., known as 501C3s, that "act as a front" for the website, he said. He
declined to give their names, saying they could "lose some of their grant money because of
political sensitivities."

  

Mr. Assange said WikiLeaks gets about half its money from modest donations processed by its
website, and the other half from "personal contacts," including "people with some millions who
approach us...." ( WikiLeaks Keeps Funding Secret, WSJ.com , August 23, 2010)

  

At the outset in early 2007, Wikileaks acknowledged that the project had been "founded by
Chinese dissidents, mathematicians and startup company technologists, from the US, Taiwan,
Europe, Australia and South Africa.... [Its advisory board] includes representatives from expat
Russian and Tibetan refugee communities, reporters, a former US intelligence analyst and
cryptographers." ( Wikileaks Leak  email exchanges, January 2007). 
  
  Wikileaks formulated its mandate on its website as follows: "[Wikileaks will be] an
uncensorable version of Wikipedia for untraceable mass document leaking and analysis. Our
primary interests are oppressive regimes in Asia, the former Soviet bloc, Sub-Saharan
Africa and the Middle East , but we also expect to be of assistance to
those in the west who wish to reveal unethical behavior in their own governments and
corporations," CBC News - Website wants to
take whistleblowing online ,
January 11, 2007, emphasis added).

  

 2 / 16

http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704554104575436231926853198.html
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://www.cbc.ca/news/story/2007/01/11/wikileaks-whistle.html
http://www.cbc.ca/news/story/2007/01/11/wikileaks-whistle.html


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

This mandate was confirmed by Julian Assange in a June 2010 interview in The New Yorker:

  

"Our primary targets are those highly oppressive regimes in China, Russia and Central
Eurasia , but we also expect to be of assistance to those in the
West who wish to reveal illegal or immoral behavior in their own governments and corporations.
(quoted in WikiLeaks and Julian Paul Assange : The
New Yorker , June 7, 2010, emphasis added)

  

Assange also intimated that "exposing secrets" "could potentially bring down many
administrations that rely on concealing reality—including the US administration." (Ibid)

  

From the outset, Wikileaks' geopolitical focus on "oppressive regimes" in Eurasia and the
Middle East was "appealing" to America's elites, i.e. it seemingly matched stated US foreign
policy objectives. Moreover, the composition of the Wikileaks team (which included Chinese
dissidents), not to mention the methodology of "exposing secrets" of foreign governments, were
in tune with the practices of US covert operations geared towards triggering "regime change"
and fostering "color revolutions" in different parts of the World.

  

The Role of the Corporate Media: The Central Role of the New York Times

  

Wikileaks is not a typical alternative media initiative. The New York Times, the Guardian and
Der Spiegel are directly involved in the editing and selection of leaked documents. The London
Economist has also played an important role.

  

While the project and its editor Julian Assange reveal a commitment and concern for truth in
media, the recent Wikileaks releases of embassy cables have been carefully "redacted" by the
mainstream media in liaison with the US government. (See Interview with David E. Sanger,
Fresh Air, PBS, December 8, 2010)

  

 3 / 16

http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

This collaboration between Wikileaks and selected mainstream media is not fortuitous; it was
part of an agreement between several major US and European newspapers and Wikileaks'
editor Julian Assange.

  

The important question is who controls and oversees the selection, distribution and editing of
released documents to the broader public?

  

What US foreign policy objectives are being served through this redacting process?

  

Is Wikileaks part of an awakening of public opinion, of a battle against the lies and fabrications
which appear daily in the print media and on network TV?

  

If so, how can this battle against media disinformation be waged with the participation and
collaboration of the corporate architects of media disinformation?

  

Wikileaks has enlisted the architects of media disinformation to fight media disinformation: An
incongruous and self-defeating procedure.

  

America's corporate media and more specifically The New York Times are an integral part of
the economic establishment, with links to Wall Street, the Washington think tanks and the
Council on Foreign Relations (CFR).

  

Moreover, the US corporate media has developed a longstanding relationship to the US
intelligence apparatus, going back to "Operation Mocking Bird", an initiative of the CIA's Office
of Special Projects (OSP), established in the early 1950s.

  

Even before the Wikileaks project got off the ground, the mainstream media was implicated. A
role was defined and agreed upon for the corporate media not only in the release, but also in
the selection and editing of the leaks. In a bitter irony, the "professional media", to use Julian
Assange's words in an interview with The Economist, have been partners in the Wikileaks

 4 / 16



Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

project from the outset.

  

Moreover, key journalists with links to the US foreign policy-national security intelligence
establishment have worked closely with Wikileaks, in the distribution and dissemination of the
leaked documents.

  

In a bitter irony, Wikileaks partner The New York Times, which has consistently promoted media
disinformation is now being accused of conspiracy. For what? For revealing the truth? Or for
manipulating the truth? In the words of Senator Joseph L. Lieberman:

  

“I certainly believe that WikiLleaks has violated the Espionage Act, but then what about the
news organizations — including The Times — that accepted it and distributed it?” Mr.
Lieberman said, adding: “To me, The New York Times has committed at least an act of bad
citizenship, and whether they have committed a crime, I think that bears a very intensive inquiry
by the Justice Department.” ( WikiLeaks Prosecution Studied by Justice Department -
NYTimes.com , December 7, 2010)

  

This "redacting" role of The New York Times is candidly acknowledged by David E Sanger,
Chief Washington correspondent of the NYT:

  

"[W]e went through [the cables] so carefully to try to redact material that we thought could be
damaging to individuals or undercut ongoing operations. And we even took the very unusual
step of showing the 100 cables or so that we were writing from to the U.S. government and
asking them if they had additional redactions to suggest." 
(See 
PBS Interview; The Redacting and Selection of Wikileaks documents by the Corporate Media
, PBS interview on "Fresh Air" with Terry Gross: December 8, 2010, emphasis added).

  

Yet Sanger also says later in the interview:

  

"It is the responsibility of American journalism, back to the founding of this country, to get out
and  try to grapple with the hardest issues of the day and to do it independently of the

 5 / 16

http://www.nytimes.com/2010/12/08/world/08leak.html?_r=1&amp;ref=charlie_savage
http://www.nytimes.com/2010/12/08/world/08leak.html?_r=1&amp;ref=charlie_savage
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=22378


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

government." (ibid)

  

"Do it independently of the government" while at the same time "asking them [the US
government] if they had additional redactions to suggest"?

  

David E. Sanger cannot be described as a model independent journalist. He is member of the
Council on Foreign Relations (CFR) and the 
Aspen Institute's Strategy Group 
which regroups the likes of Madeleine K. Albright, Condoleeza Rice, former Defense Secretary
William Perry, former CIA head John Deutch, the president of the World Bank, Robert. B.
Zoellick and Philip Zelikow, former executive director of the 9/11 Commission, among other
prominent establishment figures. (See also F. William Engdahl, 
Wikileaks: A Big Dangerous US Government Con Job
,  Global Research, December 10, 2010).

  

It is worth noting that several American journalists, members of the Council on Foreign
Relations have interviewed Wikileaks, including Time Magazine's Richard Stengel (November
30, 2010) and The New Yorker's Raffi Khatchadurian. (
WikiLeaks and Julian Paul Assange : The New Yorker
, June 11, 2007) 

  

Historically, The New York Times has served the interests of the Rockefeller family in the
context of a longstanding relationship. The current New York Times chairman Arthur Sulzberger
Jr. is a member of the Council on Foreign Relations, son of Arthur Ochs Sulzberger and
grandson of Arthur Hays Sulzberger who served as a Trustee for the Rockefeller Foundation.
Ethan Bronner, deputy foreign editor of The New York Times as well as Thomas Friedman
among others are also members of the Council on Foreign Relations (CFR). ( Membership
Roster - Council on Foreign Relations
)

  

In turn, the Rockefellers have an important stake as shareholders of several US corporate
media.

  

The Embassy and State Department Cables

 6 / 16

http://www.aspeninstitute.org/policy-work/aspen-strategy-group/about-aspen-strategy-group/group-members
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=22357
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2034040-1,00.html
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all
http://www.cfr.org/about/membership/roster.html?letter=S
http://www.cfr.org/about/membership/roster.html?letter=S


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

  

It should come as no surprise that David E. Sanger and his colleagues at the NYT centered
their attention on a highly "selective" dissemination of the Wikileaks cables, focussing on areas
which would support US foreign policy interests: Iran's nuclear program, North Korea, Saudi
Arabia and Pakistan's support of Al Qaeda, China's relations with North Korea, etc. These
releases were then used as source material in NYT articles and commentary. 

  

The Embassy and State Department cables released by Wikileaks were redacted and filtered.
They were used for propaganda purposes. They do not constitute a complete and continuous
set of memoranda.

  

From a selected list of cables, the leaks are being used to justify a foreign policy agenda. A
case in point is Iran's alleged nuclear weapons program, which is the object of numerous State
Department memos, as well as Saudi   Arabia's support of Islamic terrorism.

  

Iran's Nuclear Program 

  

The leaked cables are used to feed the disinformation campaign concerning Iran's Weapons of
Mass Destruction. While the leaked cables are heralded as "evidence" that Iran constitutes a
threat, the lies and fabrications of the corporate media concerning Iran's alleged nuclear
weapons program are not mentioned, nor is there any mention of them in the leaked cables. 

  

The leaks, once they are funnelled into the corporate news chain, edited and redacted by the
New York Times, indelibly serve the broader interests of US foreign policy, including
US-NATO-Israel war preparations directed against Iran.

  

With regard to "leaked intelligence" and the coverage of Iran's alleged nuclear weapons
program, David E. Sanger has played a crucial role. In November 2005, The New York Times
published a report co-authored by David E. Sanger and William J. Broad entitled "Relying on
Computer, U.S. Seeks to Prove Iran's Nuclear Aims"
.

  

 7 / 16

http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&amp;pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&amp;pagewanted=print


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

The article refers to mysterious documents on a stolen Iranian laptop computer which included
"a series of drawings of a missile re-entry vehicle" which allegedly could accommodate an
Iranian produced nuclear weapon:

  

"In mid-July, senior American intelligence officials called the leaders of the international atomic
inspection agency to the top of a skyscraper overlooking the Danube in Vienna and unveiled the
contents of what they said was a stolen Iranian laptop computer.

  

The Americans flashed on a screen and spread over a conference table selections from more
than a thousand pages of Iranian computer simulations and accounts of experiments, saying
they showed a long effort to design a nuclear warhead, according to a half-dozen European and
American participants in the meeting.

  

The documents, the Americans acknowledged from the start, do not prove that Iran has an
atomic bomb. They presented them as the strongest evidence yet that, despite Iran's insistence
that its nuclear program is peaceful, the country is trying to develop a compact warhead to fit
atop its Shahab missile , which can
reach Israel and other countries in the Middle East."(William J. Broad and David E. Sanger 
Relying on Computer, U.S. Seeks to Prove Iran's Nuclear Aims - New York Times
, November 13, 2005, emphasis added)

  

These "secret documents" were subsequently submitted by the US State Department to the
International Atomic Energy Agency IAEA, with a view to demonstrating that Iran was
developing a nuclear weapons program. They were also used as a pretext to enforce the
economic sanctions regime directed against Iran, adopted by the UN Security Council.

  

While their authenticity has been questioned, a recent article by investigative reporter Gareth
Porter confirms unequivocally that the mysterious laptop documents are fake. (See Gareth
Porter, Exclusive Report: Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent ,
Global Research, November 18, 2010).

  

The drawings contained in the documents leaked by William J. Broad and David E. Sanger do
not pertain to the Shahab missile but to an obsolete North Korean missile system which was
decommissioned by Iran in the mid-1990s. The drawings presented by US State Department

 8 / 16

http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&amp;pagewanted=print
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=21994


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

officials pertained to the "Wrong Missile Warhead":

  

In July 2005, ... Robert Joseph, US undersecretary of state for arms control and international
security, made a formal presentation on the purported Iranian nuclear weapons program
documents to the agency's leading officials in Vienna. Joseph flashed excerpts from the
documents on the screen, giving special attention to the series of technical drawings or
"schematics" showing 18 different ways of fitting an unidentified payload into the re-entry
vehicle or "warhead" of Iran's medium-range ballistic missile, the Shahab-3. When IAEA
analysts were allowed to study the documents, however, they discovered that those schematics
were based on a re-entry vehicle that the analysts knew had already been abandoned by the
Iranian military in favor of a new, improved design. The warhead shown in the schematics
had the familiar "dunce cap" shape of the original North Korean No Dong missile, which
Iran had acquired in the mid-1990s. ... The laptop documents had depicted the wrong
re-entry vehicle being redesigned. ...
(Gareth Porter, op cit, emphasis added)

  

David E, Sanger, who worked diligently with Wikileaks under the banner of truth and
transparency was also instrumental in the New York Times "leak" of what Gareth Porter
describes as fake intelligence. (Ibid)

  

While this issue of fake intelligence received virtually no media coverage, it invalidates outright
Washington's assertions regarding Iran's alleged nuclear weapons. It also questions the
legitimacy of the UN Security Council Sancions regime directed against Iran.

  

Moreover, in a bitter irony, the selective redacting of the Wikileaks embassy cables by the NYT
has usefully served not only to dismiss the central issue of fake intelligence but also to
reinforce, through media disinformation, Washington's claim that Iran is developing nuclear
weapons. A case in point is a November 2010 article co-authored by David E. Sanger, which
quotes the Wikileaks cables as a source:

  

"Iran obtained 19 of the missiles from North Korea, according to a [Wikileaks] cable dated Feb.
24 of this year.... ( WikiLeaks Archive — Iran Armed by North Korea - NYTimes.com ,
November 28, 2010).

  

 9 / 16

http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/middleeast/29missiles.html


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

These missiles are said to have the "capacity to strike at capitals in Western Europe or
easily reach Moscow , and American officials
warned that their advanced propulsion could speed Iran’s development of intercontinental
ballistic missiles." (Ibid, emphasis added). 

  

Wikileaks, Iran and the Arab World

  

The released wikileaks cables have also being used to create divisions between Iran on the one
hand and Saudi Arabia and the Gulf States on the other:

  

"After WikiLeaks claimed that certain Arab states are concerned about Iran’s nuclear program
and have urged the U.S. to take [military] action to contain Iran, U.S. Secretary of State Hillary
Clinton took advantage of the issue and said that the released cables showed U.S. concerns
regarding Iran’s nuclear program are shared by the international community." Tehran Times:
WikiLeaks promoting Iranophobia
, December 5, 2010)

  

The Western media has jumped on this opportunity and has quoted the State Department
memoranda released by Wikleaks with a view to upholding Iran as a threat to global security as
well as fostering divisions between Iran and the Arab world.

  

"The Global War on Terrorism"

  

The leaks quoted by the Western media reveal the support of the Gulf States and Saudi Arabia
to several Islamic terrorist organizations, a fact which is known and amply documented.

  

What the reports fail to mention, however, which is crucial in an understanding of the "Global
War on Terrorism", is that US intelligence historically has channelled its support to terrorist
organizations via Pakistan and Saudi Arabia. (See Michel Chossudovsky, America's "War on
Terrorism", Global Research, Montreal, 2005). These are US sponsored covert intelligence
operations using Saudi and Pakistani intelligence as intermediaries.

 10 / 16

http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=231609
http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=231609


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

  

In this regard, the use of the Wikleaks documents by the media tends to sustain the illusion that
the CIA has nothing to do with the terror network and that Saudi Arabia and the Gulf states are
"providing the lion's share of funding" to Al Qaeda, the Taliban, Lashkar-e-Taiba, among others,
when in fact this financing is undertaken in liaison and consultation with their US intelligence
counterparts:

  

"The information came to light in the latest round of documents released Sunday by Wikileaks.
In their communiques to the State Department, U.S. embassies in Saudi Arabia and the Gulf
states describe a situation in which wealthy private donors, often openly, lavishly support the
same groups against whom Saudi Arabia claims to be fighting." ( Wikileaks: Saudis, Gulf States
Big Funders of Terror Groups - Defense/Middle East - Israel News - Israel National News
)

  

Similarly, with regard to Pakistan:

  

The cables, obtained by WikiLeaks and made available to a number of news organizations,
make it clear that underneath public reassurances lie deep clashes [between the U.S. and
Pakistan] over strategic goals on issues like Pakistan's support for the Afghan Taliban and
tolerance of Al Qaeda,..." (Wary Dance With Pakistan in Nuclear World, The New York Times
December 1, 2010) 

  

Reports of this nature serve to provide legitimacy to US drone attacks against alleged terrorist
targets inside Pakistan.

  

The corporate media's use and interpretation of the Wikileaks cables serves to uphold two
related myths:

  

1) Iran has nuclear weapons program and constitutes a threat to global security.

  

2) Saudi Arabia and Pakistan are state sponsors of Al Qaeda. They are financing Islamic

 11 / 16

http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/141011
http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/141011


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

terrorist organizations which are intent upon attacking the US and its NATO allies.

  

The CIA and the Corporate Media 

  

The CIA's relationship to the US media is amply documented. The New York Times continues
to entertain a close relationship not only with US intelligence, but also with the Pentagon and
more recently with the Department of Homeland Security.

  

"Operation Mocking Bird" was an initiative of the CIA's Office of Special Projects (OSP),
established in the early 1950s. Its objective was to exert influence on both the US as well as the
foreign media. From the 1950s, members of the US media were routinely enlisted by the CIA.

  

The inner workings of the CIA's relationship to the US media are described in Carl Bernstein's
1977 article in Rolling Stone entitled The CIA and the Media:

  

"[M]ore than 400 American journalists who [had] secretly carried out assignments for the
Central Intelligence Agency, according to documents on file at CIA headquarters.
[1950-1977]Some of these journalists’ relationships with the Agency were tacit; some were
explicit. ... Reporters shared their notebooks with the CIA. Editors shared their staffs. Some of
the journalists were Pulitzer Prize winners,... Most were less exalted: foreign correspondents
who found that their association with the Agency helped their work....;  

  

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were Williarn Paley of the
Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur Hays Sulzberger of the 
New York Times
, Barry Bingham Sr. of the 
LouisviIle
Courier‑Journal, 
and James Copley of the Copley News Service. Other organizations which cooperated with the
CIA include the American Broadcasting Company, the National Broadcasting Company, the
Associated Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps‑Howard, 
Newsweek 
magazine, the Mutual Broadcasting System, the 
Miami Herald 

 12 / 16

http://tmh.floonet.net/articles/cia_press.html


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

and the old 
Saturday Evening Post
and 
New York
Herald‑Tribune. (
The CIA and the Media by Carl Bernstein
) 

  

Bernstein suggests, in this regard, that "the CIA’s use of the American news media has been
much more extensive than Agency officials have acknowledged publicly or in closed sessions
with members of Congress" (Ibid).

  

In recent years, the CIA's relationship to the media has become increasingly complex and
sophisticated. We are dealing with a mammoth propaganda network involving a number of
agencies of government.

  

Media disinformation has become institutionalized. The lies and fabrications have become
increasingly blatant when compared to the 1970s. The US media has become the mouthpiece
of US foreign policy. Disinformation is routinely "planted" by CIA operatives in the newsroom of
major dailies, magazines and TV channels:

  

"A relatively few well-connected correspondents provide the scoops, that get the coverage in
the relatively few mainstream news sources, where the parameters of debate are set and the
"official reality" is consecrated for the bottom feeders in the news chain."(Chaim Kupferberg, T
he Propaganda Preparation of 9/11
, Global Research, September 19, 2002). Since 2001, the US media has assumed a new role in
sustaining the "Global War on Terrorism" (GWOT) and camouflaging US sponsored war crimes.
In the wake of 9/11, Defense Secretary Donald Rumsfeld created the Office of Strategic
Influence (OSI), or "Office of Disinformation" as it was labeled by its critics 
  
  'The Department of Defense said they needed to do this, and they were going to actually plant
stories that were false in foreign countries -- as an effort to influence public opinion across the
world.'" (Interview with Steve Adubato, Fox News, 26 December 2002, see also Michel
Chossudovsky, War Propaganda , Global Research, January 3, 2003).

  

Today's corporate media is an instrument of war propaganda, which begs the question as to

 13 / 16

http://tmh.floonet.net/articles/cia_press.html
http://www.globalresearch.ca/articles/KUP206A.html
http://www.globalresearch.ca/articles/KUP206A.html
http://www.globalresearch.ca/articles/CHO301A.html


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

why the NYT would all of a sudden promote transparency and truth in media, by assisting
Wikileaks in "spreading the word"; and that people around the World would not pause for one
moment and question the basis of this incongruous relationship.    

  

On the surface, nothing proves that Wikileaks is a CIA covert operation. However, given the
corporate media's cohesive and structured relationship to US intelligence, not to mention the
links of individual journalists to the military-national security establishment, the issue of a CIA
sponsored PsyOp must necessarily be addressed.

  

Wikileaks Social and Corporate Entourage

  

Wikileaks and The Economist have also entered into what seems to be a contradictory
relationship. Wikileaks founder and editor Julian Assange was granted in 2008 The Economist's
New Media Award.

  

The Economist has a close relationship to Britain's financial elites. It is an establishment news
outlet, which has consistently supported Britain's involvement in the Iraq war. It bears the stamp
of the Rothschild family. Sir Evelyn Robert Adrian de Rothschild was chairman of The
Economist from 1972 to 1989. His wife Lynn Forester de Rothschild currently sits on The
Economist's board. The Rothschild family also has a sizeable shareholder interest in The
Economist. 

  

The broader question is why would Julian Assange receive the support from Britain's foremost
establishment news outfit which has consistently been involved in media disinformation?

  

Are we not dealing with a case of "manufactured dissent", whereby the process of supporting
and rewarding Wikileaks for its endeavors, becomes a means of controlling and manipulating
the Wikileaks project, while at the same time embedding it into the mainstream media.

  

It is also worth mentioning another important link. Julian Assange's lawyer Mark Stephens of
Finers Stephens Innocent (FSI), a major London elite law firm, happens to be the legal adviser
to the Rothschild Waddesdon Trust. While this in itself does prove anything, it should

 14 / 16



Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

nonetheless be examined in the broader context of Wikileaks' social and corporate entourage:
the NYT, the CFR, The Economist, Time Magazine, Forbes, Finers Stephens Innocent (FSI),
etc. 

  

Manufacturing Dissent

  

Wikileaks has the essential features of a process of "manufactured dissent". It seeks to expose
government lies. It has released important information on US war crimes. But once the project
becomes embedded in the mould of mainstream journalism, it is used as an instrument of
media disinformation: 

  

"It is in the interest of the corporate elites to accept dissent and protest as a feature of the
system inasmuch as they do not threaten the established social order. The purpose is not to
repress dissent, but, on the contrary, to shape and mould the protest movement, to set the outer
limits of dissent. To maintain their legitimacy, the economic elites favor limited and controlled
forms of opposition...  To be effective, however, the process of "manufacturing dissent" must be
carefully regulated and monitored by those who are the object of the protest movement " (See
Michel Chossudovsky,  "Manufacturing Dissent": the Anti-globalization Movement is Funded by
the Corporate Elites , September 2010)

  

What this examination of the Wikileaks project also suggests is that the mechanics of New
World Order propaganda, particularly with regard to its military agenda, has become
increasingly sophisticated.

  

It no longer relies on the outright suppression of the facts regarding US-NATO war crimes. Nor
does it require that the reputation of government officials at the highest levels, including the
Secretary of State, be protected. New World Order politicians are in a sense "disposable". They
can be replaced. What must be protected and sustained are the interests of the economic elites,
which control the political apparatus from behind the scenes. 

  

In the case of Wikileaks, the facts are contained in a data bank; many of those facts, particularly
those pertaining to foreign governments serve US foreign policy interests. Other facts tend, on
the other hand to discredit the US administration. With regard to financial information, the
release of data pertaining to a particular bank instigated via Wikileaks by a rival financial

 15 / 16

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=21110
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&amp;aid=21110


Who is Behind Wikileaks?

Пише: Michel Chossudovsky
субота, 11 децембар 2010 15:11

institution, could potentially be used to trigger the collapse or bankrutpcy of the targeted
financial institution.

  

All the Wiki-facts are selectively redacted, they are then "analyzed" and interpreted by a media
which serves the economic elites. 

  

While the numerous pieces of information contained in the Wikileaks data bank are accessible,
the broader public will not normally take the trouble to consult and scan through the Wikileaks
data bank. The public will read the redacted selections and interpretations presented in major
news outlets.

  

A partial and biased picture is presented. The redacted version is accepted by public opinion
because it is based on what is heralded as a "reliable source", when in fact what is presented in
the pages of major newspapers and on network TV is a carefully crafted and convoluted
distortion of the truth.

  

Limited forms of critical debate and "transparency" are tolerated while also enforcing broad
public acceptance of the basic premises of US foreign policy, including its "Global War on
Terrorism". With regard to a large segment of the US antiwar movement, this strategy seems to
have succeeded: "We are against war but we support the 'war on terrorism'".

  

What this means is that truth in media can only be reached by dismantling the propaganda
apparatus, --i.e. breaking the legitimacy of the corporate media which sustains the broad
interests of the economic elites as well America's global military design.

  

In turn, we must ensure that the campaign against Wikileaks in the U.S., using the 1917
Espionage Act, will not be utilized as a means to wage a campaign to control the internet.

 16 / 16


